counter create hit

مطالب مرتبط:

تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام رسان های داخلی «حرام شرعی» است

رسانه کلیک – حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام تاکید کردند: تعرض به امنیت و حریم مردم در شبکه های اجتماعی داخلی حرام شرعی است. به گزارش کلیک به نقل از مهر؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار ...

انتقاد آیت الله نوری همدانی از وضعیت نرخ ارز

آیت الله العظمی نوری همدانی گفت: اینکه با مردم چگونه برخورد کنیم بسیار مهم است، چرا که مردم جان و مال خود را در راه نظام اسلامی داده اند، بنابراین گفتار و رفتار مسئولان با مردم دارای اهمیت بسیاری است. ...

دستگاه امنیتی درباره مطرح شدن مافیای دلار جوابگو باشند

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: امشب جلسه ای در دولت با حضور رئیس جمهور تشکیل و در آن، پیشنهادات بانک مرکزی درخصوص ساماندهی بازار ارز بررسی می شود.

بررسی تخلفات آسمان در سقوط ATR در قوه قضاییه

رییس کمیسیون عمران مجلس: تقصیر شرکت هواپیمایی آسمان در سقوط هواپیمای تهران به یاسوج کمتر از خلبان نیست.

سلفی خطرناک در لحظه ی گروگانگیری

جدیدترین اخبار گوناگون را در «تابناک با تو» از دست ندهید. در این سایت شما هر روز گزید ه ای از آخرین اخبار پیرامون موضوعات خانواده، سلامت و بهداشت، سرگرمی و دانستنی ها، آشپزی، فیلم و عکس هایی از سراسر جهان، دکوراسیون و ... را دنبال خواهید کرد. همچنین «تابناک باتو» ...

واکنش نیروی قدس سپاه به ماجراجویی صهیونیست ها

در پی اوج گیری لفاظی های سران رژیم اشغالگر قدس علیه کشورمان، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز هشدار داد: «اسرائیل اگر می خواهد چند روزی بیشتر به حیات خباثت آلود خود ادامه دهد، دست از حماقت بردارد.» ...

تاکید مجدد ظریف بر راه حل سیاسی بحران سوریه

محمد جواد ظریف با وزیر امور خارجه نامیبیا دیدار و رایزنی کرد.

اوپک: قیمت نفت سنگین ایران افزایش یافت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین گزارش ماهیانه خود، متوسط قیمت نفت ایران در ماه مارس (اسفند-فروردین) را 62 دلار و 23 سنت در هر بشکه اعلام کرد که نسبت به ماه پیش از آن 0.1 درصد افزایش دارد. ...

اعتراف سیا به دروغ پردازی هسته ای علیه ایران

مایک پمپئو امروز در جلسه بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر خارجه آمریکا، به ۱۲ سال دروغ پردازی سازمان سیا در رابطه با برنامه هسته ای کشورمان اعتراف کرد.

مشاهده آذرگوی های بارش پرساوشی97 در نبود نور ماه

در سال جاری علاوه بر مشاهده ماه گرفتگی کامل، دنباله دار ویرتانن 46P در آسمان آذرماه، با چشم غیر مسلح قابل مشاده خواهد بود.مسعود عتیقی، مدیر انجم ...

سبک ۴ کشور در خصوصی سازی اقتصاد

سبک ۴ کشور در خصوصی سازی اقتصاد

به همین دلیل است که ایران در زمینه خصوصی سازی در بخش های مختلف نمی تواند گزارش قابل قبول به صحبت کنید ؟ عدم موفقیت در این زمینه در حالی که نویسنده از خصوصی سازی در ایران از یک دهه دیرتر از دیگر کشورهای در حال توسعه آمار به این معنی است که مقامات می توانند با استفاده از تجارب موفق کشورها در زمینه خصوصی سازی و سبک و دقیق آزمون قبلی گذارند.   «انحصار و رقابت، بخش حاکمیتی غیردولتی، خصوصی‌سازی و محیط کسب و کار» عنوان گزارشی است که در دومین کنفرانس اقتصاد ایران از سوی سیدفرشاد فاطمی، معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، مورد ارزیابی قرار گرفت. به گفته فاطمی، تجربه سایر کشورها و روند واگذاری‌ها، بیان‌کننده این نکته است که در دنیا، واگذاری‌ها ابتدا از بنگاه‌های کوچک و متوسط شروع می‌شود و بنگاه‌های بزرگ در مراحل آخر، واگذار می‌شوند؛ در حالی که در ایران این‌چنین نبوده است.    از سوی دیگر بخشی از عدم موفقیت ایران در زمینه خصوصی‌سازی به اجرای ناصحیح روش‌های «رد دیون و خصوصی‌سازی به روش کوپنی» باز می‌گردد. روش‌هایی که موجب شدند تا خصوصی‌سازی در ایران با چالش‌های بسیاری مواجه شود. یکی از روش‌هایی که در این خصوص در دستور کار قرار گرفت، رد دیون بود. براساس آمار اعلام شده تا سال ۹۴ حدود ۲۱ درصد از واگذاری‌ها به روش رد دیون صورت گرفته و تنها ۷/ ۱۶ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسیده است. از سوی دیگر مابقی واگذاری صورت گرفته در این دوره زمانی نیز یا از طریق سهام عدالت بوده یا به طرق دیگر؛ روشی که موجب شد تا خصوصی‌سازی واقعی اجرایی نشود.   اما اجرای نادرست خصوصی‌سازی از طریق سهام عدالت نیز که از حدود یک دهه پیش اجرای آن در دستور کار قرار گرفت، موجب شد تا این روش نیز نه تنها نتواند به پیشبرد خصوصی‌سازی کمکی کند، بلکه خصوصی‌سازی را با چالش‌هایی نیز مواجه کند. چالش مهم و اصلی سهام عدالت در اجرا به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی برمی‌گردد.   تعداد زیاد این تعاونی‌ها و به وجود آمدن هزینه‌های اجرایی بالا موجب شده تا سازمان خصوصی‌سازی اعتبارات زیادی را (به خصوص در سال‌های ابتدایی اجرای طرح) به این تعاونی‌ها تخصیص دهد. عدم کارآیی این تعاونی‌ها در اعمال مدیریت در شرکت‌ها به دلیل فقدان اطلاعات و تخصص کافی در فعالیت‌های تولیدی و فنی، عدم شفافیت قانون درخصوص نحوه کارکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی‌های شهرستانی از دیگر چالش‌های این بخش است.   براساس آمار اعلام شده در راستای اجرای طرح سهام عدالت، در مجموع ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ۳۴۴ تعاونی سهامی عدالت شهرستانی در کشور تشکیل شده است.  اما در کنار روش‌های پیش‌گرفته در راستای خصوصی‌سازی در ایران می‌توان به روش خصوصی‌سازی کوپنی اشاره کرد.   روشی که در بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چک و لهستان در راستای خصوص‌سازی اجرایی شد، اما اجرای این روش در این کشورها نیز بدون مشکل نبود؛ به‌طوری که چالش اصلی این طرح در سایر کشورها به نحوه اجرای آن به ویژه در سطح صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی‌سازی بازمی‌گردد؛ در ایران نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کارکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی‌سازی را دارند که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.     تجربه خصوصی‌سازی در دنیا معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی در ارائه مقاله خود به تجربه خصوصی‌سازی در کشورهای بلغارستان، آرژانتین، برزیل و آلمان پرداخت. براساس گزارش منتشر شده، بلغارستان انحلال شرکت‌های دولتی زیان‌ده را به‌عنوان روشی برای خصوصی‌سازی در دستور کار قرار داد و در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۷ توانست ۱۱۳ شرکت زیان‌ده دولتی را منحل کند.   این کشور در کنار منحل کردن کامل شرکت‌های زیان‌ده،‌ ادغام شرکت‌ها را نیز در دستور کار قرار داد، روشی که موجب شد تا بتواند در کمترین زمان به نتیجه دلخواه دست پیدا کند. اقدام صورت گرفته از سوی این کشور در حالی است که ایران در بازه زمانی ۱۳۹۲-۱۳۸۵ در مجموع موفق به اخذ مجوز انحلال ۱۰۲ شرکت شده بود، اما از آن زمان تاکنون تنها انحلال ۱۰ شرکت به اتمام رسیده است و باقی شرکت‌ها درگیر فرآیند انحلال هستند.    اما آرژانتین به ‌عنوان یکی از اولین و جامع‌ترین کشورها در امر خصوصی‌سازی‌ در میان کشورهای در حال توسعه است؛ ویژگی بارز این کشور برای اجرای طرح خصوصی‌سازی شامل موارد پنج‌گانه زیر است: «آغاز خصوصی‌سازی با شرکت‌هایی که ارتباط زیادی با مردم نداشت، سرعت بالای فرآیند خصوصی‌سازی برای از دست ندادن حمایت مردمی، برگزاری مناقصات در یک فضای کاملا سیاسی، تمرکز مالکیت و شکل‌گیری ادغام‌های عمودی در برخی صنایع و بررسی وضعیت شرکت‌ها پس از واگذاری».   روش پیش گرفته از سوی این کشور در حالی است که ایران در این زمینه با چالش «طولانی شدن فرآیند خصوصی‌سازی و عدم بررسی وضعیت شرکت‌ها پس از واگذاری و کسب تجربه برای خصوصی‌سازی‌های آتی» مواجه است.   برزیل نیز یکی از کشورهایی است که در این زمینه کارنامه موفقی داشته و افزایش سهم سرمایه‌گذاران خارجی از واگذاری‌ها را در دستور کار قرار داد و به این طریق توانست رشد بالای سرمایه‌گذاری خارجی را تجربه کند. این در حالی است که در ایران بخش خارجی در واگذاری‌ها مشارکت ندارند.  اما از آلمان می‌توان به‌عنوان موفق‌ترین کشور در امر خصوصی‌سازی یاد کرد.   این کشور گروه‌بندی بنگاه‌ها قبل از واگذاری و استفاده از روش‌های مختلف در واگذاری‌ها را در دستور کار قرار داد. اقدام صورت گرفته از سوی آلمان در حالی است که ایران در امر خصوصی‌سازی، شرکت‌ها را بدون هیچ گروه‌بندی خاصی در لیست واگذاری قرار داده و خصوصی‌سازی در کشور با شرکت‌های بزرگ و برخی شرکت‌های عام‌المنفعه آغاز شده است. از سوی دیگر، براساس ماده ۱۹ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، روش‌های مختلفی برای واگذاری در ایران تعریف شده است که در این خصوص می‌توان به واگذاری بنگاه‌ها و مالکیت، واگذاری مدیریت، تجزیه، واگذاری، انحلال و‌ ادغام اشاره کرد که متاسفانه از پتانسیل قانونی موجود برای واگذاری‌ها به واسطه این روش‌ها استفاده نمی‌شود.   راهکار تحقق خصوصی‌سازی پس از ارائه گزارش آخرین وضعیت خصوصی‌سازی در کشور، معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، ۶ راهکار برای تسریع در روند خصوصی‌سازی در کشور مطرح کرد. به گفته فاطمی، در ابتدا لازم است سازمان خصوصی‌سازی درباره شرکت‌های باقی‌مانده در لیست واگذاری، یک گروه‌بندی دقیق بر اساس وضعیت مالی و اقتصادی شرکت‌ها و حوزه فعالیت آنها انجام دهد. استفاده از پتانسیل‌های قانونی در به‌کارگیری روش‌های مختلف در واگذاری یکی دیگر از راهکارهایی است که وی معتقد است می‌تواند مسیر خصوصی‌سازی در کشور را هموار کند.   فراهم آوردن شرایط مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در واگذاری‌ها، رسیدگی به وضعیت شرکت‌های رد دیون شده، بازسازی ساختاری قبل از واگذاری، تسریع در فرآیند انحلال شرکت‌های دارای مصوبه انحلال از دیگر مواردی است که به گفته فاطمی می‌توان به واسطه آنها به خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف دست پیدا کرد. در کنار راهکارهای مذکور، وی آزادسازی را مهم‌تر از خصوصی‌سازی دانست.